PhDr. Ing. Silvie Svobodová, Ph.D.

Odborné zaměření: didaktika biologie, environmentální výchova a gramotnost

Místnost: ZV 205, Telefon: +420 475 283 630
E‑mail: silviesvobodova74@seznam.cz

Konzultační hodiny: dle dohody (osobně i online)

Vzdělání a odborný růst

  • 2021 PhDr. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta (biologie a ekologická výchova)
  • 2021 Ph.D. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta (vzdělávání v biologii)
  • 2016 Mgr. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta (učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy: pedagogika/výchova ke zdraví)
  • 2013 Ing. Česká zemědělská univerzita, Fakulta životního prostředí (regionální environmentální správa)
  • 2011 Bc. Univerzita J. E. Purkyně, Fakulta životního prostředí (ochrana životního prostředí)

Výzkumné, terénní pobyty a kurzy

  • 2020 studijní stáž (Pedagogická fakulta Katolické univerzity v Ružomberku, Slovenská republika)
  • 2019 studijní stáž (Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg, Biologicum, Německo)
  • 2019 studijní stáž (Katedra environmentálnej ekológie, Prírodovedecká fakulta Univerzity Komenského Bratislava, Slovenská republika)
  • 2019 studijní stáž (Akademia Pomorska w Słupsku – Department of Psychology, Słupsk, Polsko)
  • 2018 studijní stáž (ESCOLA SECUNDÁRIA SEBASTIÃO E SILVA, Lisabon, Portugalsko; Workshop v rámci projektu Erasmus + Science Starts at School)
  • 2018 studijní stáž (Pedagogická fakulta Katolické univerzity v Ružomberku, Slovenská republika)

Výzkumné aktivity

  • 2021 Studentský grant / čl. 9 SŘ UK a čl. 7 odst. 1 písm. b) PPS – Environmentální gramotnost žáků úrovně ISCED 2 v Německu – výzkumná sonda
  • 2020 Studentský grant / čl. 9 SŘ UK a čl. 7 odst. 1 písm. b) PPS – Environmentální gramotnost žáků úrovně ISCED 2 na Slovensku
  • 2019 – 2021 Projekt GA UK č. 50119 – Environmentální gramotnost žáků 2. stupně základní školy v České republice, Slovensku, Polsku a Německu
  • 2019 Studentský grant / čl. 9 SŘ UK a čl. 7 odst. 1 písm. b) PPS – Pilotní testování autorského analytického nástroje pro měření environmentální gramotnosti žáků 2. stupně ZŠ v ČR a Polsku

Vyučované předměty

  • Souvislá pedagogická praxe na 2. stupni ZŠ*
  • KBI/KPSPN Přípravný seminář k pedagogické praxi
  • KBI/KPSPP Přípravný seminář k pedagogické praxi
  • KBI/KRSPP Reflektivní seminář pedagogické praxe
  • Klinická pedagogická praxe
  • Observační pedagogická praxe
  • KBI/KPPP Průběžná pedagogická praxe  
  • KBI/PPSS Souvislá pedagogická praxe na SŠ
  • KBI/KKRSP Komplexní reflektivní seminář praxe

* aktuálně

Rozvojové a výzkumné projekty

  • od 2021 „MAP2 Podbořansko-Žatecko“, CZ.02.3.68/0.0/0.0/17_047/0011513
  • 2021 Projekt Q16: Environmentální výzkum; Progres v programu Environmentálního výzkumu, PedF UK
  • 2019 – 2021  „MAP ORP Žatec“, CZ.02.3.68/0.0/0.0/15_005/0000408
  • 2013 – 2015 Předmětový specialista a metodik projektu Přírodovědné a technické vzdělávání Ústeckého kraje, CZ.1.07/1.1.00/44.0005
  • 2014 – 2015 OP VK Moderní učitel 21. století,  CZ.1.07/1.3.00/51.0019
  • 2011 – 2013 EU peníze školám, CZ.1.07/1.4.00/21.2356

Významné publikace z poslední doby

  • Svobodová, S.  & Chvál, M. (2019). The Pilot Verification of the Authoring Research Tool for the Comprehensive Measurement of Environmental Literacy of ISCED Level 2 Pupils in the Czech Republic. INTED2019 Proceedings, pp. 1947-1958.
  • Svobodová, S. (2019). Testování vybraných charakteristik výzkumných nástrojů pro zjišťování afektivní dimenze environmentální gramotnosti žáků 2. stupně ZŠ. Scientia in educatione, 10(2), 1-23. https://doi.org/10.14712/18047106.1319
  • Svobodová, S.  (2020). Affective dimensions of environmental literacy of Slovak pupils at ISCED level 2. INTED2020 Proceedings, pp. 0155-0162. ISBN: 978-84-09-17939-8. https://doi.org/10.21125/inted.2020
  • Svobodová, S. (2020). Environmental literacy of pupils and its investigation in the Czech Republic. Sociální pedagogika/Social Education, 8(1), 88–104. https://doi.org/10.7441/soced.2020.08.01.04
  • Svobodová, S. (2021). Environmental literacy of pupils at ISCED level 2 in Germany – research probe. INTED2021 Proceedings, pp. 2712-2722. ISBN: 978-84-09-27666-0. https://doi.org/10.21125/inted.2021

Členství v odborných organizacích a další činnost

  • od 2017 ČAPV (Česká asociace pedagogického výzkumu)
  • od 2017 ČPdS (Česká pedagogická společnost)
  • od 2018 CeSFER (Česko-slovenské fórum pro environmentální výchovu a vzdělávání pro udržitelný rozvoj)
  • 2018 – 2020 ESERA (European Science Education Research Association)