doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D.
Vedoucí Centra podpory přírodovědného vzdělávání (CPPV)
Odborné zaměření: přírodovědné a environmentální vzdělávání
Místnost: ZV 204, Telefon: +420 723 550 524
E‑mail: katerina.jancarikova@ujep.cz
Konzultační hodiny: dle předchozí dohody
Vzdělání a odborný růst
- 2020 – habilitační řízení v oboru Pedagogika
- 2009 – PhDr. Rigorózní řízení Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta
- 2008 – Ph.D. doktorský studijní program pedagogika, studijní obor pedagogika, Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta
- 1993 – Mgr. magisterský studijní program biologie, obor speciální biologie a ekologie, Univerzita Karlova v Praze, Přírodovědecká fakulta
Další vzdělávání:
- 2021 – Univerzita Karlova v Praze : kurz Specifické poruchy učení u vysokoškolských studentů
- 2021 – Univerzita Karlova v Praze : kurz Tělesně a zrakově postižení jako každodenní výzva i realita života studentů VŠ
- 2019 – Kurz Canisterapie – Tam, kde zvířata pomáhají (změna společnosti)
- 2017 – EU Modules Field Exercise : Czech Republic Urban Search and Rescue module, Ministerstvo vnitra ČR
- 2015 – Základní kurz canisterapie – Anitera, Klinická logopedie Poděbrady
- 2014 – Univerzita Karlova v Praze : program celoživotního vzdělávání Specifika vysokoškolského studia studentů se zdravotním postižením, Informační, poradenské a sociální centrum Univerzity Karlovy v Praze
- 2014-2018 – Doškolovací kurz canisterapie – Anitera, Klinická logopedie Poděbrady
- 2009 – Kurz první pomoci psům (návazně téměř každý rok průběžné doškolování)
- 2006/2007 – Univerzita Karlova v Praze : kurz Vysokoškolské pedagogiky
- Čtením a psaním ke kritickému myšlení : akreditovaný kurz MŠMT
- Respektovat a být respektován : akreditovaný kurz MŠMT
- 2005 – Kurz první pomoci – Kurz zdravotníka zotavovacích akcí (návazně téměř každý rok průběžné doškolování)
- 2002 – Kurz Hlavní vedoucí táborů pro děti a mládež: akreditovaný kurz MŠMT
- 2002 – 2026 – Základní norma zdravotnických znalostí a Zdravotník zotavovacích akcí Českého červeného kříže
Pedagogická praxe:
- 2021-dosud – Přírodovědecká fakulta Jana Evangelisty Purkyně – katedra biologie
- Univerzita Konstantina Filozofa v Nitre, Slovensko (říjen 2019 – program Erasmus+)
- 2007-dosud – Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy katedra biologie a environmentálních studií
- 2002-2005 – Vyšší odborná škola pedagogická Svatý Jan pod Skalou – externista
- 1999-dosud – Domácí vzdělávání
- 1999-2007 – DDM Praha 8, externí vedoucí přírodovědného oddílu Dobromysl, hl. vedoucí táborů
- 1988-1992 – DDM Praha 4, vedoucí přírodovědně-turistického oddílu Dobromysl
- 1984-1988 – DDM Praha 4, praktikant vodácko-turistického oddílu
+ Příležitostné návštěvní programy v MŠ, ZŠ i SŠ převážně v ČR, ale v zahraničí (ve Finsku v roce 2007, v roce 2015 v dívčí ortodoxní škole v Tel Avivu v Izraeli), často spojené s canisterapií.
Zahraniční praxe, stáže:
- říjen 2019 (31 dnů) Erasmus+, Univerzita Konštantína filozofa v Nitre, Slovensko
- 2014 (14 dnů) – expedice po národních parcích, Izrael
- 2015 (16.3 – 27.3.) – mezinárodní konference a pobyt v ekocentru HaTzeva, pozorování divokých psů a šakalů, Izrael
- Krátkodobé pedagogické a vědecké stáže v rámci projektů SMASH, Sokrates Grundtwig, 1. 7. 2007-30. 9. 2009, Le math : Long Live learning program EU, 2012 -2014, Online Social Networks and Learning Communities as an educational environment for fostering Multicultural Competence“ (celkem 25 dnů), Kypr (3x), Athény (Řecko).
- 2006 (7 dnů) – Assikkala, Vaeksi upper comprehensive school finland, Finsko
- 1989 (23 dnů) – expedice po ekocentrech, vysokých a středních školách, které se zabývají environmentální výchovou, Dánsko, Švédsko, Norsko
- 1988 – Irkutsk, Bajkal, (týden), mladí ochránci přírody, SSSR
Projekty:
- 2022 – 2026 – COOPERATIO UK Education and Pedagogy, obor Education for Sustainibility, členka rady programu
- 2020-2021 – SFŽP Aplikace modelu Převrácená učebna pro výuku kurzů Environmentální výchovy na vysokých školách (2020-2021).
- 2018-2021 – TAČR – Odpovědná spotřeba – podklady pro vzdělávání k udržitelnému životnímu stylu (TL01000117), členka řešitelského kolektivu, expert pro 2. stupeň a SŠ
- 2017-2021 – PROGRES UK – Q16 – Environmentální výzkum, členka rady programu (2017-2021), hl. řešitel za Pedagogickou fakultu
- 2016-2018 – GAČR Domácí vzdělávání – fakta, analýzy, diagnostika (GAČR 16-17708S), členka řešitelského kolektivu
- 2016 – TAČR Environmentální kompetence dětí (TB050MZP001), členka řešitelského kolektivu, osoba zodpovědná za kvalitativní část výzkumu
- PRVOUK UK P02 – Environmentální výzkum, členka rady programu (2012-2016), hl. řešitel za Pedagogickou fakultu
- SFŽP “DOBRÉ” OTÁZKY pro environmentální výchovu – vzdělávání pedagogů a lektorů (Střevlív)
- SFŽP Pilíře EVVO Spolupráce univerzit a praxe v přípravě budoucích učitelů pro EV
- 2013-2014 – Operační program Vzdělávání pro konkurence schopnost (OP VK) – rozvojový projekt Věda do škol – Celoživotní vzdělávání pedagogických pracovníků Karlovarského kraje (CZ.1.07/1.3.42/02.0004), kontaktní osoba, jeden z pěti členů realizačního týmu, odborný garant interdisciplinárních seminářů
- 2012_2014 – Long Live learning program EU – Le math : Learning Mathematics through new communication factors (COMENIUS-CMP 526315-LLP-2012-CY), jeden ze čtyř řešitelů z ČR, osoba zodpovědná za metodologii
- 2008-2010 – VaV MŽP – E-V-Learn: Návrh aktualizovaných výukových modelů, rozvinutí metody počítačem podporované výuky (e-learning) a zavedení evaluačních mechanizmů pro celoživotní vzdělávání v oblasti životního prostředí (SP/4H6/142/08), členka řešitelského týmu
- 2008-2009 – Grantové řízení MŽP – projekt Krajina domova, Živly-Agentura Koniklec, jeden z lektorů
- Grundtvig EU – SMASH – Helping Parents to Help their Children Excel in Mathematics and Science (134262-CY-GRUNDTVIG-GMP), jeden ze dvou spoluřešitelů z ČR, zodpovědná osoba za „science“
- Operační program Praha Adaptabilita (OP PA) – rozvojový projekt Podpora vzdělávání studentů středních škol v přírodovědných předmětech a matematice : Podpora vědy a přechodu na VŠ (CZ.2.17/3.1.00/36215), jeden ze šesti členů realizačního týmu, garant pro obor environmentalistiky
- Operační program Vzdělávání pro konkurence schopnost (OP VK) – rozvojový projekt Alma Mater Studiorum (CZ.1.07/1.3.04/02.0010), jeden ze tří členů realizačního týmu, odborný garant seminářů
Významné publikace z poslední doby:
- Jančaříková, K. (2021). Odcizování přírodě. Strach z přírody jako modelový příklad odcizování přírodě. In Environmentální výzkum a hrozby 21. století. Praha : Academia.
- Jančaříková, K. Czech Preschool Children’s Conceptions about Nature. Sustainability 2021, 13, 10962. https://doi.org/10.3390/su131910962. Dostupné na https://www.mdpi.com/2071-1050/13/19/10962. Článek v časopise s IF.
- Dlouhá, J., Henderson, L., Kroufek, R., Jančaříková, K., & Neprašová, S. (2021). Vzdělání k udržitelné spotřebě a životnímu stylu – cíle a výstupy. Envigogika, 16(1). https://doi.org/10.14712/18023061.619
- Dlouhá, J., Kroufek, R., Neprašová, S., Jančaříková, K. (2021). Metodika vzdělávání k odpovědné spotřebě a životnímu stylu. Certifikováno MŽP pod číslem jednacím MZP/2021/320/476. Centrum pro otázky životního prostředí UK, ISBN: 978-80-87076-28-6.
- Jančaříková, K. (2021). Chybovost v knihách o přírodě pro děti jako překážka rozvoje přírodovědné gramotnosti. Biologie-chemie-zeměpis, 2021. Ročník 30. Číslo 2. ISSN 2533-7556. DOI: 10.14712/25337556.2021.2.4. Dostupné na http://bichez.pedf.cuni.cz/archiv/article/121. Odborný článek (RIV, Erich +).
- Jančaříková, K. (2021). Zelení přátelé: košíkářská vrba na školní zahradě. Poradce ředitelky mateřské školy. X. červen 2021. s 60- 62. ISSN 1804-9745. Popularizující článek.
- Jančaříková, K. (2021). Dobří přátelé: jabloň a smokvoň aneb „Jedlý les“ na školní zahradě. Poradce ředitelky mateřské školy. X. květen, 2021. ISSN 1804-9745. s 60- 62.
- Jančaříková, K. (2021). Zelení přátelé: Líska. Poradce ředitelky mateřské školy. XI. září 2021. č. 1. s 61- 63. ISSN 1804-9745. Popularizující článek.
- Jančaříková, K. (2021) Zelení přátelé: Modrý déšť a křivouš aneb Okrasné liány na školní zahradě. Poradce ředitelky mateřské školy. X. duben, 2021. ISSN 1804-9745. s 52-56.
- Jančaříková, K., Kroufek, R., Modrý, M., Vojíř. K. (2020) Alienation from Nature and Its Impact on Primary and Pre-Primary Education. Pedagogika, 2020, 70(4), 509–532. Dostupné na https://ojs.cuni.cz/pedagogika/article/view/1679 . Studie přehledová (RIV).
- Dlouhá, J., Henderson, L., Kroufek, R., Jančaříková, K., & Neprašová, S. (2020). Udržitelná spotřeba a životní styl jako vzdělávací téma: Jaké vzdělávací cíle si stanovit, když chceme předjímat společenské změny?. Envigogika, 15(1). https://doi.org/10.14712/18023061.608. Odborný článek (RIV).
- Jančaříková, K. (2020). Základy environmentální výchovy. Praha : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7603-247-7. Dostupné na https://cuni.futurebooks.cz/book/zaklady-environmentalni-vychovy/?/obalka/. Future book – interaktivní studijní materiál určený primárně pro studenty.
- Jančaříková, K. Novotná, J., Říhová, D. Žába za nic nemůže aneb o suchu metodou „dobrých“ otázek. Praha : MŽP, 2020. Dostupné na https://www.mzp.cz/C1257458002F0DC7/cz/environmentalni_vzdelavani_poradenstvi/$FILE/OFDN-metodika_zaba-20200728.pdf Schválená metodika, datum schválení 28.7.2020, schválil Miroslav Novák (garant EVVO, ministerský rada v odboru finančních a dobrovolných nástrojů MŽP).
- Jančaříková, K. (2021). Živel Země : metodické listy k realizaci environmentální výchovy, Praha, Univerzita Karlova : Pedagogická fakulta, 40, ISBN: 978-80-7603-270-5. ID 597479. Metodická příručka pro učitele ZŠ.
- Jančaříková, K., Kapuciánová, K. (2020). Malí zelení přátelé : Pěstujeme microgreens. Poradce ředitelky. XI.3. 59-61. ISSN 1804-9745. Popularizující článek.
- Jančaříková, K. (2020) Zakládáme přírodovědnou sbírku. Poradce ředitelky mateřské školy. IX.5. květen, 2020. ISSN 1804-9745. Popularizující článek.
- Jančaříková, K. (2020). Ověřené typy pro rozvoj přírodovědné abstrakce. Poradce ředitelky mateřské školy. IX.5. duben 2020. 50-53. ISSN 1804-9745
- Jančaříková, K. (2020). Vyprávíme si a čteme o přírodě. Poradce ředitelky mateřské školy. IX.5. březen 2020. 36-39. ISSN 1804-9745
- Jančaříková, K. (2020). Poradce ředitelky mateřské školy. Neverbální komunikace IX.5. leden 2020. 14-47. ISSN 1804-9745
Další publikace zde.
Členství v odborných organizacích a další činnost
- 2022 – dosud člen oborové rady doktorského studijního programu Didaktika biologie.
- 2021 – dosud člen oborové rady doktorského studijního programu Didaktika primárního přírodovědného vzdělávání.
- 2021 – dosud člen Transnational Dialogues in Research in Early Childhood Education for Sustainability
- 2021 – dosud člen rady COOPERATIO – Education for Sustainability in Education and Pedagogy
- 2016 – 2021 člen rady PROGRES Q16 – Environmentální výzkum
- 2012 – 2016 člen rady PRVOUK 02 – Environmentální výzkum
- 2012 – 2014 člen vědecké rady Centra pro otázky životního prostředí Univerzity Karlovy v Praze (1.1. 2012 – 30.6. 2014)
- 2008 – dosud člen redakční rady časopisu Envigogika
Dále:
- Člen řídícího výboru Krajské koncepce environmentálního vzdělávání a osvěty hl. m. Prahy (2016-2025).
- Člen poradní skupiny Státního programu EVVO a environmentálního poradenství na roky 2019-2021 (opakovaně vždy dle roků platnosti Státního programu)
- Člen týmu připravujícího minimetodiku předškolní gramotnosti S dětmi za přírodou (NÚV, 2015).
- Člen Poradní skupiny pro přípravu Státního programu EVVO a environmentálního poradenství na léta 2016-2025 (MŽP).
- Člen pracovní skupiny pro EVVO při Ministerstvu životního prostředí 2017 – dosud.
- Člen poradní skupiny Akčního plánu Strategie vzdělávání pro udržitelný rozvoj České republiky 2010 – 2015.
- Člen expertní skupiny vytvářející Doporučené očekávané výstupy průřezového tématu Environmentální výchova (Pastorová a kol., 2011).
- Člen Poradní skupiny EVVO Magistrátu hl. m. Prahy (od 2008 dosud).
- Člen komise pro životní prostředí Lysá nad Labem.